Menu

Goede voornemers voor elke ondernemer

Geschreven op 23 januari 2018.

We zijn bijna een maand ver in het nieuwe jaar. Had jij goede voornemens gemaakt? En houd jij je er nog aan? Hierbij alvast een mooi lijstje goede voornemers die elke agrarische ondernemer zou kunnen (of moeten?) maken:

 

 

 

  1. Sta bewust stil bij je "waarom"
    Waarom ben jij ondernemer? Of je nu door een moeilijke periode gaat, of in een opwaartse groeibeweging zit, vergeet nooit waarom je begon. Toets je huidige activiteiten daaraan, en verleg de focus als dat nodig is. 
     
  2. Toon wat vaker je waardering
    Apprecieer je klanten en toon hen dat ook. Of je nu verkoopt via de korte keten of niet, het maakt niet uit. Wees je afnemers dankbaar, want zonder hen kan jij je werk niet blijven doen. Zeg hen dat ook, een bedankje kost niets en is veel waard.
     
  3. Gedraag je als een leider
    Eén van de grootste uitdagingen voor ondernemers is hun plek innemen als leider. Leiders zijn mensen met visie waar anderen zich mee verbonden voelen, waar mensen door in actie komen en hierdoor helpen om de geamenlijke visie te leven. Gedraag je al seen leider en motiveer je omgeving!
     
  4. Zorg goed voor jezelf
    Vele mensen kiezen goede voornemers zoals gewicht verliezen of meer gaan sporten. Dar hoeft niet, maar het is wel belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Hoe kan je je bedrijf effectief goed runnen las je altijd moe bent? Je moet zowel mentaal, fysiek als emotioneel gezond zijn!
     
  5. Stop met excuses zoeken
    Hoe goed je ook bent, soms verknal je wel eens iets. Het verschil tusen succesvolle ondernmeers en anderen, is dat die eerste categorie zelf verantwoordelijkheid nemt voor zijn fouten en ervan leert. Geef de schuld niet aan de boekhouder, de regering, de verzekering, ... Probeer geen excuses te verzinnen. Lijst op wat je zelf misschien verkeerd hebt aangepakt en wat je de volgende keer anders kan doen. Leer van je fouten.
     
  6. Zet eens wat stoorzenders uit
    E-mail, WhatsApp, Facebook, voicemail, tweets... ze zijn leuk, vaak nuttig en soms echt nodig. Maar ze kosten ook veel tijd en kostbare energie. Stel voor jezelf een aantal regeltjes in om niet overspoeld te worden door biepjes. Controleer bijvoorbeeld je e-mail enkel op gezette tijden.
     
  7. Blijf leren
    Hoe lang je ook al bezig bent als ondernemer, er blijft altijd genoeg te leren. Hierdoor blijf je niet alleen goed presteren, maar het geeft je ook motiviatie. Kijk kritisch naar jezelf en naar je bedrijf. Waar loop je tegenaan? Kies een thema waar jij in kunt groeien en ga daarmee aan het werk. In onze kalender kan je alvast wat inspiratie vinden voor je volgende vorming. 

 

Bron: vrij naar Pieter Henzen