Menu

5 tips om extra omzet uit thuisverkoop te halen met de feestdagen

Geschreven op 04 december 2020.
Gezellig bij vrienden en familie aan tafel aanschuiven zit er tijdens de eindejaarsperiode niet in. Des te meer reden om het thuis in onze bubbel zo gezellig mogelijk te maken. Doe jij aan thuisverkoop? Wij geven alvast 5 tips om extra omzet te halen met de feestdagen.

In 2019 onderzocht VLAM onze eetgewoonten tijdens de feestdagen. Een van de bevindingen was dat de Belg best frequent feest: gemiddeld een drietal kerstfeestjes. Daarvoor steken we vaak zelf de handen uit de mouwen. De meeste feestmaaltijden worden bereid door de gastheer of -vrouw zelf. Respondenten gaven aan dat smaak en kwaliteit centraal horen te staan in het kerstmenu. De ingrediënten mogen al eens wat meer kosten. Tijdens het eindejaar draait het rondom de tafel immers vooral rond genieten, zo besloten de onderzoekers. Veel producenten van ambachtelijke voeding proberen in december welgemikt hun assortiment in de kijker te zetten. In samenwerking met Steunpunt Korte Keten geven wij alvast 5 tips. 

1. Toon wat je hebt

Zorg voor een mooi eindejaarsaanbod en maak dit breed bekend. Een folder in de winkel kan ook huis-aan-huis worden verdeeld. Toon de inhoud ook via website en sociale media. Een aparte folder voor kerst en nieuw kan een meerwaarde zijn.

2. Leg uit hoe het werkt

Informeer geregeld over hoe en tot wanneer men kan bestellen. Leg ook uit hoe het afhalen en het betalen in zijn werk zal gaan. Vergeet niet om extra service, zoals ruimere openingsuren of -dagen, extra in de verf te zetten.

3. Lanceer een actie

De verwachting is dat de coronacrisis beslissingen rond het eindejaarsmenu zal doen uitstellen. Met alle gevolgen van dien voor jouw werkplanning. Een vroegboekkorting kan klanten overhalen om toch tijdig te bestellen. Met een feestspaarkaart zet je klanten aan om korting op te sparen die ze later in het jaar kunnen inwisselen. Speciale eindejaarsgerechten kan je op voorhand voorstellen in kleinere porties, zodat men die kan testen alvorens te bestellen.

4. Ontwikkel ‘limited editions’

Een speciale ijsstronk, een unieke vleessoort, een boerenfonduegourmet, mini-appeltjes voor bij het wild, speciale kruiden of minigroenten … Allemaal een reden om in de kijker te lopen met jouw smaakmakers. Een op-is-op-formule rond een beperkt uniek aanbod zorgt doorgaans ook voor bestellingen vooraf.

5. Vergroot je aanbod via samenwerking

Laat je aanbod vertrekken vanuit de menukaart van de klant: aperitiefhapjes, groenten, vlees, aardappelproducten, desserts … Stel eventueel zelf menu’s samen en zorg voor een duidelijke receptuur. Collega-landbouwers met een specifiek horeca-assortiment zijn een aangewezen partner. Samenwerking met de horecasector rond een ‘takeaway’-concept voor lokale gerechten kan mogelijk extra klantcontacten genereren.