Menu

9 innovatieve plattelandsondernemers denken na over de rendabiliteit van hun idee

Geschreven op 12 februari 2021.
Ontdek het belang van een goede prijszetting en de verschillende begrippen en principes in een kostprijsberekening

Na de eerste workshops 'Business Model Canvas' (BMC), ‘Marktanalyse’ en ‘Marketingplan maken’, was het eind januari tijd om na te denken over de rendabiliteit van hun idee. Samen met Koen Vanhentenrijk van het Steunpunt Korte Keten leerden de ondernemers die in het project ‘Ondernemerscoach’ zijn gestapt in een namiddag tijd heel wat bij over het belang van een goede prijszetting en de verschillende begrippen en principes in een kostprijsberekening.

Koen maakte een onderscheid tussen vaste en variabele kosten en kosten die direct of indirect aan een bepaald product of dienst toe te kennen zijn. Heb je geen productie of verkoop en zijn er toch kosten? Dan gaat het over de vaste kosten. Heb je een verdeelsleutel nodig voor de toewijzing van de kosten? Dan gaat het over een indirecte kost.

Daarna ging hij verder in op het onderscheid tussen de kostprijs, marktprijs en verkoopprijs. Om vervolgens het eigenlijke onderwerp van deze workshop te bespreken. Hoe zit het met de rendabiliteit van je idee? En hoe kan je die rendabiliteit verbeteren?

5 tips om je rendabiliteit te verbeteren

  1. Zorg dat je efficiënt werkt.
  2. Laat kritisch naar je eigen bedrijfsvoering kijken. Het Innovatiesteunpunt kan je hierbij helpen.
  3. Neem regelmatig je leveranciers onder de loep: durf vergelijken en onderhandelen.
  4. Bekijk je contracten jaarlijks en controleer je facturen
  5. Zorg voor inzicht in je kostprijs.

De rendabiliteit is belangrijk om te overleven en te kijken of de tijd en het geld dat je investeert wel zinvol is.

Vervolgens ging Koen in op het belang van een kostprijsberekening. Die bepaalt immers jouw minimale verkoopprijs en geeft je de kans om jouw investeringen af te wegen. Het geeft een aanduiding van waar verandering nodig is en wat je eventueel kan uitbesteden.

Soms verdien je meer met wat je niet uitgeeft.

Koen Vanhentenrijk, Steunpunt Korte Keten

3 redenen voor een kostprijsberekening

  1. Niemand werkt graag gratis
  2. Intuïtie is goed op korte termijn, maar weten is nodig op lange termijn
  3. Soms verdien je meer met wat je niet uitgeeft.

Op het einde van de workshop gingen de ondernemers aan het rekenen op basis van een handige berekeningstool. Zo leerden ze om op basis van hun vaste en variabele kosten, het gewenste inkomen en een aantal andere factoren een correcte prijs voor hun product of dienst te bepalen.

Een goede prijszetting bepaalt de slaagkans van je bedrijf.

Koen Vanhentenrijk, Steunpunt Korte Keten

 

Wij zijn alvast benieuwd wat de volgende workshop 'Financieel plan maken' hen nog aan inzichten geeft. Deze vindt plaats op vrijdag 26 februari van 13-16 uur. Deelnemen is gratis. Elke workshop wordt interactief opgebouwd met tijd om zelf aan de slag te gaan met eigen ideeën. Dit vraagt de nodige voorbereiding van alle lesgevers (Innovatiesteunpunt, Unizo, sbb en Steunpunt Korte keten).

Inschrijven kan uiterlijk 1 week voor de betreffende workshop

NOOT: Elke workshop wordt georganiseerd volgens de geldende Covid-19 maatregelen

 

Project ‘Ondernemerscoach’

Deze workshopreeks is onderdeel van het project ‘Ondernemerscoach’ i.s.m. RURANT. Lees meer


Ondernemerscoach is een project van RURANT en Innovatiesteunpunt in samenwerking met haar partners en met steun van