Menu

AHA - zo werkt een #!

Geschreven op 23 maart 2020.
Sociale media zijn vandaag de dag niet meer weg te denken! Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en het recentere TikTok zijn de meest populaire.

Het is een open deur intrappen dat deze volop ingezet kunnen worden om jouw verhaal te verspreiden en online te laten leven.  

Met sociale media ontstond ook het #HashtagFenomeen. Maar, waarom maken mensen hier zo gretig gebruik van? Is het louter een leuke manier van verhalen vertellen of is het ook nuttig? #WeZoekenHetUit!

Hashtags zijn ontstaan op Twitter. Waarom? Omdat mensen het een leuke manier vonden om iets belangrijk te benadrukken of om een grappige, ironische… opmerking te maken. #ZinloosWeetjeVoorDeKoffieklets. Deze trend werd snel opgepikt en nuttig gebruikt door Twitter en andere sociale mediakanalen. Vandaag is het niet enkel een leuke verteltrend, maar kan je ermee berichten categoriseren en het bereik ervan serieus vergroten.

Hoe werkt het? Elk sociaal mediakanaal heeft hier zijn eigen invalshoek. Een beknopt overzicht:

  1. Facebook: Hashtags zijn een leuke toevoeging aan je verhaal, maar hebben voor de rest weinig waarde. Via de zoekbalk kan je op een hashtag zoeken en krijg je wel een overzicht van enkele berichten met die hashtag.
  2. LinkedIn en Instagram: Je kan niet alleen hashtags zoeken, maar ook volgen. Hierdoor verschijnen toekomstige berichten met die hashtag meteen op je overzicht. Een kans dus om je berichten in het overzicht van niet-volgers te krijgen!
  3. Twitter: Je kan zoeken op hashtags, maar je kan ze niet volgen. Een zoekopdracht kan je wel opslaan zodat je in de toekomst met een klik op de zoekbalk snel de hashtag van je interesse terugvindt. Hashtags worden wel ‘trending’. Dat wil zeggen dat de tags die het meeste gebruikt werden de afgelopen uren, in een prominent lijstje komen te staan. Wil je dat je bericht opvalt? Gebruik dan een trending hashtag!
  4. TikTok: Combineert een aantal aspecten van de andere kanalen. Je kan hashtags zoeken en toevoegen aan je favorieten. Op die manier gaan filmpjes met die tag, sneller in het ‘voor jou’ overzicht staan. Veelgebruikte tags worden ook opgepikt door TikTok en zullen prominent verschijnen in het zoekscherm.

Hashtags kunnen dus je verhaal én het bereik ervan versterken. Zorg er wel voor dat je de juiste tags uitkiest en ga het niet te ver zoeken. Enkel zo zullen jouw berichten verschijnen bij die mensen die het meest in jouw verhaal geïnteresseerd zijn!

Een kleine tip: verhoog de leesbaarheid van je hashtags door elk woord met een hoofdletter te starten #ZoWerktEen#?!