Menu

Broers combineren hedendaagse technologie met ambachtelijke verwerking

Geschreven op 12 september 2019.
Het melkveebedrijf van Peter en Bert Boonen heet Catharinadal. Ze opteren bewust voor een oud dubbeldoelras en volgen de filosofie van hun ouders: boeren met veel sociaal contact.

 

In de praktijk vinden die ontmoetingen plaats bij een bivak van een jeugdbeweging, bij een verblijf in een vakantiewoning van De Buite Hei en in de hoevewinkel. Daar verkopen ze onder andere diverse kazen, boter en yoghurt, gemaakt van de eigen melk.

 

 

 

“Wij hebben een alternatief melkveebedrijf”, vertelt Bert Boonen. “Onze manier van boeren staat nog heel dicht bij die van onze ouders en grootouders. Wij melken Maas-Rijn-IJsselvee, een dubbeldoelras. Die keuze bepaalt voor een groot stuk onze bedrijfsvoering. Dit robuuste ras kan het grootste deel van het jaar buiten lopen. De kalveren blijven de eerste weken bij de moeder, maar we voederen wel bij om zeker te zijn dat het kalf alle nodige voedingsstoffen krijgt. Omdat we de melk zelf verwerken, is de smaak erg belangrijk. Die smaak wordt deels bepaald door het ras, maar vooral door het voeder. Dat winnen wij bijna volledig zelf. Na de oogst gaan er stalen van gras, mais en granen naar een lab dat de precieze voedingswaarden bepaalt. Met die cijfers kunnen we de voederrobot correct instellen, zodat onze koeien alle voeding krijgen die ze nodig hebben. Helemaal juist is dat overigens niet, want we hebben natuurlijk niet in de hand hoeveel ze precies grazen. Sinds we de voederrobot hebben, is de melkproductie gestegen, maar onze koeien produceren nog altijd ongeveer 30% minder dan een Hosteinkoe op krachtvoeder. We hebben minder productieve koeien, dus moeten we de prijzen van onze producten iets hoger leggen om rond te komen. Laat ons duidelijk zijn: we kunnen dat niet zonder onze klanten. We zijn hen zeer dankbaar dat ze voor ons blijven kiezen.”

We tonen bezoekers graag wat de boerenstiel inhoudt.

Authentiek, maar niet ouderwets

De familie Boonen heeft een authentiek bedrijf, maar het is niet ouderwets. Naast het voederen gebeurt ook het melken met een robot. Dat geeft Bert meer tijd en ruimte om bezig te zijn met de bezoekers. In de zomer komen jeugdbewegingen hier op bivak. “Dat was ook al zo in de tijd van onze ouders en ook zij deden al aan plattelandstoerisme, weliswaar op een andere locatie. Wij hebben het hoevetoerisme verplaatst naar de locatie waar ook de koeien leven. Sinds een jaar of vijf verhuren we onder de naam ‘De Buite Hei’ vier vakantiehuisjes met uitzicht op de weilanden. Vaak verblijven hier gezinnen met kinderen, die urenlang meelopen in de stal. Ik maak ook echt tijd om de kinderen te laten helpen, bijvoorbeeld bij het voederen van de dieren. Het is een unieke gelegenheid om uit te leggen en te tonen wat de boerenstiel inhoudt. Ook schoolklassen komen hier trouwens af en toe op bezoek.”

Natuurlijk wordt ook het eindproduct niet vergeten. De kazen van Catharinadal zijn inmiddels bekend tot ver buiten de dorpsgrenzen van Achel. De schimmelkaas Gevenbroecker, beter bekend als Achelse Blauwe, won al meerdere prijzen. In totaal maakt Catharinadal meer dan 150 verschillende kazen. “Sommige van die kazen zijn slechts beschikbaar in een bepaalde periode van het jaar, omdat we alleen verse ingrediënten gebruiken. We maken de meeste kazen met koemelk, maar dankzij een samenwerking met een geiten- en schapenhouder in de buut, kunnen we ook die kazen maken. Naast kaas kan je in onze winkel ook rauwe melk, karnemelk, botermelk en drinkyoghurt kopen. Natuurlijk zijn er ook andere zuivelproducten zoals boter, allerlei desserts en yoghurt.”

Yoghurt met een verhaal

“We hebben allemaal tennisellebogen”, lacht Peter Boonen wanneer hij een bol kaas omdraait. “Het is fysiek heel intensief om de melk ambachtelijk te verwerken. Om het maken van de yoghurt wat te vergemakkelijken, hebben we onlangs een nieuwe afvulmachine aangekocht. Ze is ook wat groter dan de oude, waardoor we meer yoghurt kunnen produceren.” Omdat ze nu meer yoghurt hebben dan ze kunnen afzetten in de eigen winkel, zal voor het eerst een product van Catharinadal verkrijgbaar zijn in supermarkten. Daar hadden Bert en Peter het wel een beetje moeilijk mee. “Wij vinden het een meerwaarde dat we ons verhaal kunnen doen aan klanten in de winkel. Wie onze pot yoghurt ergens anders koopt, krijgt die verhalen niet mee. Dat lossen we nu op met een kartonnen dekseltje over de potten. Op dat dekseltje staan de antwoorden op de vragen die in onze winkel het meest gesteld worden. Dat kan gaan over onze koeien, het productieproces van de yoghurt, maar bijvoorbeeld ook over tradities en oude gebouwen in het dorp.

Melk op ambachtelijke manier verwerken is erg arbeidsintensief.

 

” Met deze unieke manier storytelling wonnen de broers Boonen in 2018 de Innovatiecampagne van het Innovatiesteunpunt. Toen was het idee in volle ontwikkeling, inmiddels werd het uitgevoerd. “Er zijn nu al zo’n 40 verhalen in omloop. In totaal willen we er 96 optekenen en verspreiden.”


Dit artikel werd gepubliceerd in  Boer&Tuinder.  Voor het overnemen van artikelen en foto's uit Boer&Tuinder is steeds schriftelijke toestemming van de redactie nodig. Bronvermelding is altijd verplicht.