Menu

Bustour innovatieve dorpswinkels

Geschreven op 28 november 2019.
Het Innovatiesteunpunt en de Antwerpse vzw Rurant nodigden boeren en beleidsmakers uit om te gaan kijken naar dorpswinkels in Nederland en Duitsland.

 

 

Dorpswinkels die kunnen dienen als inspiratie voor dorpskernen die nu geen winkelpunt meer hebben. En misschien kan een lokale producent hier wel een rol in spelen?

 

 

 

Een dertigtal rurale ondernemers, schepenen en raadsleden stapten in Mechelen en Lille op de bus. Eerste stop: de Spar in het Nederlandse Sterksel. Een Spar, wat is daar zo bijzonder aan? In dit geval lag het bijzondere in de eigenaar. Dat is een coöperatie van 250 inwoners uit het kleine dorpje. Een professionele bedrijfsleider wordt bij de uitbating van de supermarkt bijgestaan door maar liefst 70 vrijwilligers. Het gaat voornamelijk over (gepensioneerde) dorpsbewoners die zich volledig belangeloos inzetten om de winkel een gezicht te geven.

Dorfladen en het Dorv-model

Van Nederland ging het naar Duitsland, waar diverse soorten winkels werden bekeken. Een onafhankelijke dorpswinkel bleek vooral bij pendelaars goed te scoren. De winkel gaat vroeg open en ’s ochtends stoppen passanten er voor hun broodje, krant en sigaretten.

Een andere, coöperatieve zaak deed het dan weer vooral goed vanwege de zeer lokale verankering. En het Dorv-model vormde het summum van een gecombineerde kruidenierszaak en servicepunt. Een locatie waar je niet enkel boodschappen kan doen, maar ook een koffie drinken, geld afhalen of pakketjes laten leveren. Het blijkt net het feit te zijn dat zo veel functies gecombineerd worden, dat ervoor zorgt dat een kleine buurtwinkel een succes is.

Experts op de bus

De uurtjes op de bus konden de deelnemers nuttig besteden door de bezochte winkels te bespreken, SWOT-analyses te maken en te brainstormen met hun collega’s. Want het uiteindelijke doel is om inspiratie op te doen om hier met een soortgelijk concept te kunnen starten. Op de terugreis konden deelnemers ook tijd inplannen met experts op diverse domeinen (marketing, coöperatie, dorpsontwikkeling, …) om hun plannen verder concreet te maken. Nu is het enkel nog wachten op de eerste innovatieve dorpswinkel die in het Antwerpse gaat verschijnen.

 


    

Met steun van: