Menu

Consumentengedrag in tijden van corona

Geschreven op 15 april 2020.
Het Innovatiesteunpunt houdt de vinger aan de pols.

Het Innovatiesteunpunt houdt de vinger aan de pols. We volgden op 14 april een webinar van Gondola, een magazine voor professionals uit de retail. Zij laten wekelijks topexperts aan het woord met hun visie over retail en consumptie. Wij noteerden enkele belangrijke conclusies voor innovatie ondernemers op het platteland.

 

Na een woelige start bij de lockdown-aankondiging normaliseerden de aankopen in de supermarkten zich snel. Het hamsteren bleef beperkt in de tijd. Maar uit de stabielere aankooppatronen vallen toch enkele verschuivingen vast te stellen. Het feit dat mensen nu massaal thuis leven en werken, doet de omzet in zo goed als alle productcategorieën stijgen. Dat feestartikelen het zwaar hebben vormt daar, begrijpelijkerwijs, de uitzondering op. Maar of het nu om zuivel, bakkerijproducten, bevroren of verse producten gaat, de verkoop via retail neemt duidelijk toe van 10 tot 35%.  De verkoop van dranken (zowel alcoholische als niet-alcoholische), snoep en diervoeding zit op het niveau van de pre-corona-verkoop.

Nieuwe accenten

Er is een verschuiving naar haalbare luxeproducten. Merken stralen vertrouwen uit en roepen nostalgie op, net zoals de lokale producenten dat doen. Als Vlaamse land- en tuinbouwers pak je deze trend best vast. Of je nu via de veiling of via de korte keten verkoopt: maak heel duidelijk dat je product van Vlaamse bodem komt. Eigen producten spreken meer dan ooit aan waardoor we nu lekker van bij ons best volop uitspelen.

Wat zal blijven hangen in post-corona-tijdperk weet nog niemand maar wie weet blijft die lokale voedselproductie een grote troef. Een voorbeeld aan uit China: mensen bestellen online bepaalde producten via de supermarkt en de lokale landbouwer brengt die bestelling aan huis. Of hoe retail en landbouwsector lokaal de handen in elkaar slaan. Misschien een idee dat ook hier (blijvend?) kan uitgerold worden door de korte keten maar ook door bijvoorbeeld de veilingen. 

Meer verwennerijen

Opvallend is dat de consument zichzelf, meer dan voor de crisis, in de watten legt. Men koopt verwennerijen en geeft daarbij de voorkeur aan gekende merken. Laat dat een tip zijn voor wie via de korte keten afzet: zorg dat je een verwennerij in de rekken hebt liggen, bij voorkeur een eigen product of een product van een collega landbouwers of een streekproducent. 

Ook verkoopt de retail nu veel meer producten die te maken hebben met hygiëne en gezondheid. Logisch, de andere verkoopspunten van die producten moesten de deuren sluiten. Een uitgelezen kans voor wie op basis van zijn grondstoffen, ik denk bijvoorbeeld aan paardenmelk, verzorgingsproducten maakt. Zet je ze zelf niet af via de korte keten, probeer ze dan via bestaande hoevewinkels of de lokale buurtwinkel onder de aandacht te brengen.

In coronatijd zien de buurtsupermarkten hun omzet veel meer stijgen dan de supermarkten. De nabijheid en het snel kunnen in- en uitlopen zijn zeker troeven die we ook aan hoevewinkels kunnen toeschrijven. Het succes dat veel hoevewinkels nu kennen bewijst dit.

Het nieuwe normaal

Uit het consumentengedrag in  China, waar men verder staat in de pandemie-evolutie, vallen een aantal lessen te trekken. Wanneer mensen terug naar hun werk en de kinderen terug naar school gaan hervalt men deels terug in zijn oude routine. Wel blijft er extra aandacht voor hygiëne, voor kwaliteit en veiligheid, voor zowel mentale als fysieke gezondheid en blijft men meer vers eten.

De online aankopen liggen nog altijd hoger dan voor de corona-crisis maar men denkt er al over na om die aankopen aangenamer te maken. met een Virtual Reality bril lijk je zelf door de supermarkt te lopen terwijl je online je boodschappen doet.  En wie nog echt naar de winkel gaat wil winkels met meer aandacht voor hygiëne. Keert de trend van onverpakte producten? Alles wordt in China terug normaal, zij het met andere accenten. Men spreekt van ‘het nieuwe normaal’.

Leren van de Chinezen

Uit eerdere crisissen en de toestand in landen die in deze crisis voorop lopen, kunnen we lessen trekken voor onze toekomstige bedrijfsvoering.

  • Lokale productie is de beste garantie op bevoorrading. De voorbije weken hebben dit pijnlijk duidelijk gemaakt in de medische sector.
  • Nieuwe technologieën en trends zullen versneld uitgerold worden. Denk aan cashloos betalen en aan online bestellen en offline beleveren, niet door een anonieme postdienst, maar door de lokale producent zelf.
  • Vertrouwen en kwaliteit zijn weer selectiecriteria bij de keuze voor een toeleverancier. Ze zorgen voor zekerheid zowel op vlak van belevering als op vlak van  kwaliteit en veiligheid. Speel dit uit en neem dit mee in je marketing.

Grijp als lokale landbouwer nu je kans om loyaliteit te winnen, een tip die niet alleen geldt voor wie via een hoevewinkel afzet.