Menu

De geheimen van succesvol ondernemen volgens Carl Van de Velde

Geschreven op 13 januari 2017.

Eind vorig jaar bezochten we de beurs Ondernemen in Vlaanderen, op zoek naar doelgerichte kennis over ondernemen. Een van de sprekers was business mentor Carl Van de Velde. Wij gingen luisteren en wilden te weten komen wat het geheim van succesvol ondernemen is. Hoe komt het dat bepaalde ondernemers er telkens in slagen hun objectieven te behalen?

Volgens Carl Van de Velde is dit omdat succesvolle mensen op een andere manier denken. Hoe zit dit dan in elkaar? Onze persoonlijke ontwikkeling wordt volgens Van de Velde beïnvloed door diverse aspecten. Allereerst de stamcultuur waarin we opgegroeid zijn. Iedere stam heeft zijn eigen normen en waarden. Ook de omgeving beïnvloedt ons: je wordt meer en meer zoals de mensen die je omringen. Ook een bepaalde training/vorming is nodig om onszelf optimaal te ontwikkelen. Dit hebben we nodig om te ondernemen. Als je – net zoals Carl - geen training gehad hebt, moet je je laten omringen door mentors, door mensen die het wel kunnen weten. Ten slotte hebben ook ervaringen uit het verleden een invloed op je persoonlijke ontwikkeling.

Ook al worden we door al deze zaken beïnvloed, toch moeten we zoveel mogelijk proberen anders te denken dan de anderen: “voetjes op de grond is heel nobel, maar daarmee geraak je niet ver” aldus de spreker. “Het leven is aan de doeners, maar je kan alleen iets doen als je weet hoe het moet. Je moet een bepaalde expertise hebben om succesvol te kunnen ondernemen”.

Op deze 6 gebieden heb je vaardigheden nodig:
Marketing
Verkoop
Organisatie: Wat je doet is heel belangrijk. Vaak zitten ondernemers vast in de operationele taken die niet bijdragen aan de groei van de onderneming. Je moet dingen uit handen durven geven om te kunnen groeien
Communicatie: Als 2 mensen elkaar ontmoeten, is er altijd een van de twee onder invloed van de ander. Sommige mensen staan altijd onder invloed en beïnvloeden zelf niet. Je moet mensen beïnvloeden om te inspireren, te communiceren en te activeren.
HR: Ondernemen = samenwerken = een community creëren.In Vlaanderen zitten we met een van de hoogste loonkosten ter wereld, je kan die dus maar beter laten renderen!
Leiderschap

Die 6 vaardigheden hangen samen met je mindset, het geloof in jezelf.

Hoe je presteert, verhoudt zich rechtstreeks tot je resultaten. En omgekeerd hebben je resultaten invloed op het geloof in jezelf. Topondernemers verruimen hun business door de juiste, winnende attitude aan te nemen. “Als je meer succes wil moet je een kampvuur in jezelf hebben branden, je moet goesting hebben.”

Een beproefde winnende formule

Wat je ziet op de foto is een beproefde winnende formule: wat heb je nodig om “succes in business” (S.I.B) te hebben? De persoon die de business doet, moet een combinatie hebben van drijfkracht (D.K.) en kennis van zaken (K.V.Z.). Drijfkracht is de goesting, de honger om te ondernemen. Die heb je nodig om de tegenslagen en uitdagingen aan te gaan. Daarnaast moet je ook kennis van zaken hebben, je moet inzicht hebben. Die twee samen maken 80% uit van het S.I.B.

De resterende 20% bestaat uit:
+ G.A. = Gouden Aanbod. Het is datgene wat je aanbiedt aan de markt. Speelt mijn aanbod in op de wensen en de noden van mijn klanten? Ben ik positief onderscheidend van anderen? Je moet de markt verdienen, elke dag opnieuw
+ G.W.M = Goed Winstmodel. Iedere zaak moet winst maken. Bereken potentiële kosten en houd je kostenstructuur heel goed in de gaten. Zorg ook dat je een oorlogskas hebt, dat je de eerste 10 jaar waarin je onderneemt veel geld in het bedrijf houdt. Je moet een winstmodel creëren dat er voor kan zorgen dat je zaak nog kan groeien. Je zaak moet zuurstof krijgen. Als ondernemer is het de bedoeling dat je iets creëert dat blijft bestaan, dat verder groeit. 3 goede tips om winst te maken zijn:

  • Handelen in de grotere bedragen (meer marge per transactie). Bijvoorbeeld bij een carwash: reclame maken voor 10-beurtenkaart, of zelfs een jaarabonnement. Zo kan je een veel hoger bedrag vragen.
  • De veelvuldigheid, het aantal transacties opdrijven.
  • Veel ondernemers zijn overtuigd dat prijs doorslaggevend is, maar in veel sectoren is waardecreatie doorslaggevend. Je kan dan de prijs opdrijven zonder klanten te verliezen. 

+ T.T. = Top Team. Nood aan een topteam dat ervoor zorgt dat je niet alles alleen moet doen. Je team moet ook een meerwaarde voelen bij je bedrijf, ze moeten zich gemotiveerd voelen en weten waarom ze het doen. Ze moeten het jou en je bedrijf blijven gunnen.
+ M.M.P = Multi Marketing Plan. Dat is een plan dat bestaat uit verschillende marketingsystemen. Geen enkel bedrijf kan blijven bestaan op bestaande klanten. Zorg er dus voor dat je klantenbestand niet uitsterft.
+ S.S.S = Super Sales Strategie. Een strategie uitbouwen die zorgt voor een terugkerende verkoop.
+ T.K.E = Top Klanten Ervaring. Iedere keer als je de kans krijgt om een klant te verrassen moet je dit doen. Je klant meer verwennen dan dat hij verwacht, zorgt ervoor dat hij een ambassadeur wordt van je bedrijf. Dit geldt trouwens ook voor je leveranciers! Zij zijn een partner in jouw succes, en omgekeerd.
+ MAX = je moet maximaliseren. Sommige ondernemers blijven in hun comfortzone en stoppen wanneer ze winst draaien. Zet moet niet alleen door als het slecht gaat, maar ook als het goed gaat! Droomfase -> startfase -> groeifase.In die groeifase schuilt het gevaar, want je hebt de neiging om te relaxen. Maar dat is net je eigen zaak saboteren. Ook in de groeifase moet je jezelf blijven uitdagen en blijven doorzetten.

Eigenlijk zijn we allemaal hetzelfde, maar we gebruiken ons brein op een andere manier. Succesvolle ondernemers staan op een andere manier in de wereld. Hun eigen ontwikkeling is voor hen het belangrijkste, en onderweg verdienen ze geld.