Menu

Doe mee aan de Food from Food Hackathon - 22/23 september

Geschreven op 12 mei 2020.
Een unieke kans voor bedrijven die hun hun nevenstroom willen valoriseren om voedselverspilling te voorkomen!

Generation Food, Flanders’ Food en EIT Food organiseren op 22-23 september een tweedaagse hackathon. Tijdens die tweedaagse gaan studenten, ondernemers en bedrijven intensief samenwerken om een oplossing te zoeken voor jouw (voorlopig nog verspilde) nevenstroom.

We zijn op zoek naar bedrijven die willen deelnemen aan dit evenement, hun eigen nevenstroom willen valoriseren en daarbij beroep willen doen op de innovatieve kracht van studenten en nieuwe voedselondernemers.

Wat kan je verwachten?

  • Een team van jonge innovators die twee dagen samen met jou één concrete oplossing uitwerken voor je nevenstroom.
  • Toegang tot experten en facilitators die je begeleiden in dit innovatieproces (Flanders’ Food, UCLL & Rikolto).
  • Voor één of twee winnaars (prijs van de jury): een natraject waarin studenten het innovatieve product gaan bekijken op technische aspecten (bv. industrieel recept, sensorische evaluatie, …) en daarnaast ook een marketingstrategie uitwerken.
  • Mogelijkheid tot uitwisseling met bedrijven die hiermee al aan de slag gingen in het verleden.

Wat verwachten we van jou?

  • Volledige aanwezigheid op dinsdag 22/09 en woensdag 23/09.
  • Indien geselecteerd voor het natraject: het aanleveren van grondstoffen en eventueel apparatuur.

Wie kan deelnemen?

  • Elk (voedings)bedrijf met een nevenstroom, en specifiek met betrekking tot plantaardige producten (bv. specifieke componenten: loofafval of restproducten van productieprocessen: draf van bier of overproductie van verse groenten…).
  • Samenwerkingsverbanden of coöperatieven kunnen zich ook aanmelden: korte keten platformen, veilingen…
  • Niet zeker of je in aanmerking komt? Contacteer ons en stel je nevenstroom voor, we staan open voor suggesties.

Waarom zou je deelnemen?

  • Maatschappelijk/ecologisch: We gaan voor een duurzaam voedselsysteem en mikken op het hoogste waardebehoud van reststromen, nl. menselijke consumptie.
  • Economisch: Je maakt een snelle doorstart en zet grote stappen richting het uitwerken van een nieuw product dat op termijn verkocht kan worden. Het valoriseren van je nevenstroom heeft een duidelijke economische waarde: diversificatie in het bedrijf, maar ook naar communicatie en marketing toe.
  • Sociaal: Je maakt deel uit van het netwerk van Generation Food, een consortium dat op zoek gaat naar nieuwe verdienmodellen in de voedingssector en startende en veranderende ondernemers inspireert en ondersteunt.

 

Co2