
Het Innovatiesteunpunt houdt de vinger aan de pols. We volgden een webinar van Gondola, een magazine voor professionals uit de retail. Zij laten wekelijks topexperts aan het woord met hun visie over retail en consumptie. Op 26 maart was Rik Vera aan het woord. Wij noteerden enkele belangrijke conclusies voor onze landbouwers die aan thuisverkoop doen.
Rik Vera, key note spreker, lesgever aan London Business School en adviseur/coach van grote organisaties, gaf zijn visie op hoe bedrijven het best reageren op het corona virus en hoe de nieuwe retail er mogelijk uit gaat zien.
Zie hieronder de belangrijkste boodschappen en ook opportuniteiten voor landbouwers die te maken hebben met consumenten:
1. Boodschap aan retail: lokaal wordt absoluut nog belangrijker.
Zeker nu alles nog meer digitaal geworden is, hebben mensen nóg meer nood aan echte dingen, aan transparantie, vertrouwen, niet teveel tussenpersonen en zorg voor de planeet. Hier liggen zeker opportuniteiten voor de korte keten.
2. De maatschappij zal er anders uitzien na corona.
Wij zullen als consument veranderd zijn en zullen versterkt uit de crisis komen. En dat vraagt een andere aanpak van bedrijven.
Hoe ziet de consument post-corona eruit?
C U S T O M E R
- Connected: meer dan ooit digitaal met alles verbonden
- Urban: stedelijk, in de zin van hoe steden zullen functioneren post-Corona
- Self-centered: op zichzelf teruggeworpen
- Tribaal: nog meer gelijkgezinden opzoekend
- On demand: alles moet op aanvraag beschikbaar zijn
- Mindful: al het digitale brengt ook een nood aan echtheid, rust (zie punt 1)
- Ethisch: we willen dichtbij mensen zijn
- Radicaal: dit heeft betrekking op duurzaamheid, mensen gaan veel bewuster zijn van impact door bedrijven op de planeet, Sustainable Development Goals zijn must-haves geworden
Hoe kun je daar als bedrijf op inspelen?
- Connected en tribaal: maak van je klanten je ambassadeurs en laat hen jouw bedrijf promoten!
- Mindful: tijden van crisis zijn het moment om je hart te tonen aan klanten; spreek je klant heel persoonlijk aan! Lokale bedrijven kunnen dit, voor grote bedrijven is dit moeilijker.
- Klantervaring wordt heel belangrijk. Make it a F E A S T (maak er een feest van voor de klant)
- Fast (wees snel)
- Easy (maak het gemakkelijk voor de klant)
- Accesible (zorg dat je toegankelijk bent)
- Simple (houd het voor de klant zo eenvoudig mogelijk)
- Tempting (verleid de klant)
- Nieuwe ideeën zijn binnen 3 maanden gekopieerd: houd je liever bezig met het behoud van je bestaande klanten, niet met het verwerven van nieuwe. Wordt niet verliefd op de oplossing die je je klanten biedt, maar blijf verliefd op de nood van je klanten en denk nooit, ik ben er.
- Disruptieve innovatie vindt plaats wanneer een nieuw platform tussen de klant en een bestaand systeem komt (denk aan Uber). Bij het bedenken van applicaties voor je klanten, doe alsof je zelf de disrupter bent tussen jouw klant en je bedrijf en werk altijd volgens de gedachte dat je een start-up bent.
3. Deze Coronaweken zijn HET moment om je bedrijf en je producten/diensten klaar te stomen voor de klant post-Corona.
Het is NIET het moment om stil te blijven staan, maar juist om – en dat wordt veel te weinig gedaan – tijd en middelen te investeren in OVERmorgen, want onze overmorgen begint wanneer Corona gedaan is. Zorg ervoor dat je dan klaar bent.
DENK GROOT
BEGIN KLEIN
WEES SNEL
En zorg dat je in de toekomst altijd 10% van je tijd bezig bent met overmorgen, want overmorgen kan morgen zijn.