Geschreven op 10 juli 2020.
Voor resterend preigroen, 'gekke' groenten, te kleine aardappelen... vinden boeren en tuinders vaak nu al oplossingen door ze, bijvoorbeeld, te verwerken in veevoeder of te gebruiken of te gebruiken als bemesting op hun veld.

Maar het Interreg NWE project 'Food Heroes' wilde verder gaan. Boeren en tuinders werken en worden nog steeds aangespoord om meer waarde te geven aan hun voedselverliezen door ze te verwerken tot een nieuw product dat ook geschikt is voor menselijke consumptie.
In maart 2018 werd het startschot gegeven aan het Food Heroes Design traject waarbij, in een eerste matchmakingsessie, vijf ondernemers elk met hun eigen specifieke uitdaging rond voedselverliezen werden gekoppeld aan vijf designers.
Absintt en Triple Tree | Fruitteler, verpakker en trader maakten een sap met benefits |
Achilles en Verduyn | Verwerker van wortelen, broccoli en andere groenten zocht een oplossing voor stukjes wortel die van de band vallen |
Cides en Vandooren | Preiteler met een overschot aan prei van categorie 2 maakte via het Food Heroes - netwerk kennis met Mokja, een Koreaanse catering, pop-up en workshopzaak |
Saflot en Aardappelhoeve | Producent en verpakker van (bio-)aardappelen verwerkte voor het eerst de bio-aardappelen die door de retail niet aanvaard worden |
Pars Pro Toto en Vandemoortele | Bakkerijproducten |
Elk van deze ondernemers wou bijdragen aan de groeiende vraag naar voedsel en zijn milieu-impact verlagen door zijn voedselverliezen aan te pakken. Daarenboven zijn ze tijdens dit project stuk voor stuk uit hun comfortzone gekomen door:
- Voor het eerst onder hun eigen naam een consumentenproduct aan te bieden
- Nieuwe markten aan te boren
- Nieuwe samenwerkingen aan te gaan
In het najaar van 2018 liepen de trajecten af en konden de duo's hun ontwikkelproces afleveren. Kijk en luister mee naar het leerproces van zowel de ondernemers als de designers en maak kennis met hun mooie resultaten!