Menu

#KorteKeten: Service & klantvriendelijkheid boven alles!

Geschreven op 23 april 2020.
Hoe je corona-omzet behouden na de crisis? Wij geven je hier wekelijks tips!
De interesse van consumenten in lokale producten is vandaag enorm groot. De korteketenlandbouw kent vandaag gouden dagen. De meeste hoevewinkels zien hun omzet verdubbelen of zelfs verviervoudigen. Maar hoe zorg je dat je ook na de coronacrisis top-of-mind blijft bij je doelgroep. Wij geven je hier regelmatig interessante tips. In dit artikel zoomen we in op service en klantvriendelijkheid. 
 
 

Maak het verschil op vlak van service!

  • Klantvriendelijkheid
    Ken je klant bij naam en zorg dat hij ook de jouwe kent. Weet wat hij altijd vraagt en stel hem nieuwe dingen voor. Geef hem al eens een proevertje mee. Reserveren kan en mag.
  • Betaalmogelijkheden
    Zorg voor aangepaste betaalopties. Steeds meer hebben mensen geen cash geld op zak. Elektronisch betalen is een noodzaak. Wil je geen bancontact, voorzie dan ‘payconiq‘. Dit kan snel en kost niet veel.  Ook automaten met betaalkaarten of betalen via een app worden stilaan standaard.
  • Een volle winkel doet kopen. 
    Een lege winkel geeft een slechte indruk. Laat je producten zien. Investeer waar nodig voor een koeling/vriezer met glas. Klanten kopen wat ze zien liggen. De eerste indruk is vaak bepalend. Laat je klanten proeven van je producten.
  • Open tot 22 h?
    Zorg voor openingsuren die passen binnen jouw bedrijfsvoering en toch voldoende zijn om je klanten een service te geven.

Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken

 
  • Zorg dat de boerderij er netjes bij ligt. De eerste indruk is vaak de belangrijkste. Bloemen en planten kunnen zorgen voor verfraaiing. Afval en/of oud-ijzer is echt uit den boze. Moet je dit toch ergens opbergen, doe dit dan uit het zicht of op plaatsen waar bezoekers niet (kunnen) komen.
  • Een loslopende hond is niet de gepaste verwelkoming
  • Een goede, maar ook een slechte ervaring, wordt gemiddeld aan 10 mensen doorverteld. ‘Als je tevreden bent, zeg het aan anderen, heb je een probleem, zeg het ons’.

Bevorderen van mond-tot-mondreclame

Een voordeel van mond-tot-mondreclame is dat het goedkoop en geloofwaardig is. Een nadeel is dat de werking ervan moeilijk te controleren en te sturen is. Toch kunnen we een aantal tips geven waarmee je mond-tot-mondreclame kunt bevorderen.

  1. Actieve en communicatieve instelling.
    Ga gesprekken aan met klanten, potentiële klanten en professionals binnen je vakgebied. Stimuleer ook je vrienden en familie om de boodschap door te geven.
  2. Verras je klanten.
    Probeer vernieuwend te zijn door nieuwe producten of diensten aan te bieden. Blijf op de hoogte van de nieuwste trends door te kijken op internet en langs te gaan bij collega’s. Blijft je klanten verrassen, dit blijft langer hangen, waardoor ze ook sneller met anderen over jou diensten zullen praten.
  3. Maak gebruik van digitale media.
    Verspreid berichten door gebruik te maken van sociale netwerken als Facebook of Twitter en stimuleer klanten om jouw diensten online te bespreken. Een online nieuwsbrief is ook een erg leuk communicatiemiddel tussen jou en je klanten. Vaak worden nieuwsbrieven ook doorgestuurd tussen vrienden wanneer het iets interessants te bieden heeft.

Wees alert voor negatieve reclame 

Als ondernemer die gemotiveerd en vol energie bezig is met zijn bedrijf en tijd steekt in een goede relatie met zijn stakeholders/klanten, zal niet verwachten dat zijn bedrijf negatief in de publiciteit komt. Toch kan dat, buiten zijn eigen weten om, gebeuren. Iemand die vervelend wil zijn, grijpt alles aan. Hij kan zonder medeweten negatieve informatie delen op facebook, een blog starten,…

Je kan dit makkelijk opvolgen via Google Alerts. Vul je eigen naam en dit van je bedrijf in en stel een dagelijkse feedback in. Je krijgt dan dagelijks een mailtje met elke link waarin je bedrijf of je naam wordt genoemd. De positieve zaken kan je bijvoorbeeld publiceren op je website, met de negatieve ga je proactief aan de slag.

Wees enthousiast bij elke klant

Het belangrijkste marketinginstrument van een klein bedrijf is de ondernemer zelf. Hij speelt de belangrijkste rol in het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Hij bepaalt welke meerwaarde er gegeven wordt aan een product of dienst. Zijn enthousiasme en passie zijn de belangrijkste troeven. 

Naast de ondernemer is er dan ook nog de P van personeel. De medewerkers moeten in het beste geval evenveel enthousiasme uitstralen en moeten in wezen mede het wandelend uithangbord zijn van het bedrijf. De juiste selectie is daarom niet onbelangrijk.

Enthousiasme wordt vaak onderschat. Iemand met passie voor zijn vak en een luisterend oor voor zijn klant, zal zonder het te beseffen vaak betere publiciteit uitstralen dan welk ander middel ook. Zorgen dat een klant zich welkom voelt maakt 50% uit van zijn beleving/ervaring. Een glimlach is daarenboven gratis.

Zorg dat je luisterbereid bent. Zowel uit oog van klantvriendelijkheid, maar ook voor de(subtiele) hints die bruikbaar zijn en/of waaruit je kan leren.