Menu

#KorteKeten: Wees vindbaar op het world wide web

Geschreven op 08 mei 2020.
Hoe je corona-omzet behouden na de crisis? Wij geven je hier wekelijks tips!

De interesse van consumenten in lokale producten is vandaag enorm groot. De korteketenlandbouw kent vandaag gouden dagen. De meeste hoevewinkels zien hun omzet verdubbelen of zelfs verviervoudigen. Maar hoe zorg je dat je ook na de coronacrisis top-of-mind blijft bij je doelgroep. Wij geven je hier regelmatig interessante tips. In dit artikel zoomen we in op jouw online vindbaarheid.

 

1. Google Mijn Bedrijf

Lokale SEO is het beter vindbaar maken van je website voor mensen die zich in de regio rond jouw zaak bevinden. Google wil zijn gebruikers relevante zoekresultaten aanbieden. Daarom personaliseert de zoekmotor de resultaten op basis van tal van factoren. Een belangrijke factor is locatie. Als jij in hartje Antwerpen zoekt op ‘hoevewinkel’ wil je resultaten dicht in de buurt, je hebt op dat moment weinig boodschap aan hoevewinkels in Brussel. Verhoog de kans dat zoekers uit jouw regio bij jouw winkel uitkomen.Google Mijn Bedrijf is zowat hét belangrijkste element van lokale SEO. Het zou dom zijn om het bedrijvenplatform van ’s werelds populairste zoekmachine links te laten liggen. Het is volledig gratis! Naast extra zichtbaarheid, controle en inzage is Google Mijn Bedrijf gewoonweg heel handig voor potentiële bezoekers. Als ze de naam van jouw winkel opzoeken, krijgen ze een overzichtelijke fiche te zien met daarop dé belangrijkste gegevens van jouw winkel.
 
  • Vul dit zelf in en pas het telkens aan bij wijzigingen van bijvoorbeeld openingsuren, ...
  • Dit is het eerste wat klanten zien over je bedrijf als ze op je naam gaan zoeken:
    • Een foto: dit zorgt voor herkenning
    • De locatie via google maps. Hoe snel geraak ik er?
    • Openingsuren. Is het open op dit ogenblik?
    • Link naar je website. Hier vinden ze een overzicht van producten en aangeboden diensten.

2. Specifieke platformen waarop jij niet mag ontbreken

...Recht Van Bij De Boer  / Lekker Van Bij Ons

Meer dan ooit is de consument op zoek naar lokale, authentieke, veilige producten. Liefst van al geleverd aan huis. Ze surfen online en zoeken naar lokale producten. Heb jij vandaag een hoevewinkel of een automaat aan je bedrijf? Vergeet dan zeker niet om je bedrijf toe te voegen op www.rechtvanbijdeboer.be. Dit is gratis. Wil je nog een stapje verder gaan? Dan kan je voor een jaarlijkse bijdrage van €75 een licentie aanvragen die recht geeft op extra voordelen zoals jaarlijks promomateriaal, een uithangbord, extra productinfo, link naar je website, opname in publiciteit, ... De website rechtvanbijdeboer.be heeft gemiddeld 6500 bezoekers/dag. Op 21 maart zagen we een enorme stijging in het het aantal bezoekers (11.000). Bezoekers maken gebruik van de zoekmodule op basis van gemeente en aantal km in de omtrek en wie aan huis levert.

>> Lees ook 'Booming Business: leveringen aan huis'

Bovendien is het platform helemaal geïntegreerd in de website 'Lekker Van Bij Ons'. Op de website lekkervanbijons.be van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) wordt vandaag zeer veel inspiratie met producten van onze landbouw aangeboden. Op die manier is er nu één plaats om alle informatie te vinden (recepten én winkels). Vandaag heeft de website lekkervanbijons.be al tot 45.000 bezoekers per dag. Afgelopen maand maart was een recordmaand, met meer dan 1 miljoen bezoekers.

>> Lees ook '3 platformen waar jij als lokale handelaar vandaag niet op mag ontbreken!'

...Webshopvanbijons.be

Op de website www.webshopsvanbijons.be bundelt RetailDetail alle lokale webwinkels op één plek in een handig overzicht. Ze beperken zich in eerste instantie tot webshops die in België ook één of meer fysieke winkels hebben – want zij worden nu het ergst getroffen door de crisis. Bezoekers kunnen hun zoekopdracht verfijnen per sector en per regio. Lokale handelaars kunnen hun webshop makkelijk en gratis toevoegen aan de lijst, door het online formulier in te vullen. De dienst is gratis.

...Koopinjebuurt.be

Dit platform van VLAIO in samenwerking met UNIZO, NSZ en VLAM, is een online verzamelplaats van websites waar je als consument lokale handelaars kan terugvinden. Bovendien zal de consument daar terugvinden hoe je een bestelling kan plaatsen (telefonisch, via e-mail of de webshop) en hoe die geleverd of opgehaald kan worden. De website zit nu in de beginfase. Binnenkort wordt aan de website ook een zoekmachine toegevoegd die in de verschillende databanken van Unizo, NSZ en de andere partners zoeken. Zo zal je als consument kunnen zoeken op type handelaar, type product, gemeente, … Elke lokale handelaar, zelfstandige, horecazaak en webshop is welkom op het platform. Uniek, en een bijzondere meerwaarde, is dat ook ondernemers zonder eigen webshop zich onmiddellijk kunnen aansluiten, om bijvoorbeeld bestellingen via mail, Facebook… op te nemen en aan huis te leveren. Neem dus zeker een kijkje op koopinjebuurt.be

3. Sociale Media

Facebook en Instagram zijn dé ideale platformen om mensen te prikkelen en in contact te brengen met je winkel en producten. Vergelijk social media met een online etalage: door jezelf op de juiste manier te presenteren, wek je nieuwsgierigheid op bij de mensen om een kijkje te komen nemen in je winkel. Je zorgt er dus maar beter voor dat je te zien bent op de feed van je doelpubliek!

4. De juiste zoektermen

Denk na over de zoektermen die mensen gebruiken om je te vinden. Ga er van uit dat ze niet zomaar je naam kennen, maar wel op zoek zijn naar een product (bijvoorbeeld kaas) , een locatie (boerderij, lokale winkel), een belevenis (bezoeken, kinderfeestjes,…), ...Maak dat deze zoektermen ook aanwezig zijn op je website, liefst in tekstvorm. Inspiratie kan je vinden in de gratis tool Google AdWords.

5. Links

Linkbuilding is erg belangrijk om zowel je zichtbaarheid online te vergroten en je vindbaarheid in Google te verbeteren. Met linkbuilding is het dus de bedoeling dat je een link krijgt op een andere website. Iemand zal dus jouw link op zijn of haar website moeten plaatsen. Dat vraagt soms onderhandelen, geven en nemen. Soms word je gevraagd te betalen. En vaak is het gewoon onmogelijk.

Lokale links

Ben je een lokaal bedrijf dat vooral in een bepaalde regio werkzaam is? Ga dan vooral lokale links leggen online. Registreer je bij zoveel mogelijk lokale websites. Zo vertel je niet alleen aan Google in welke regio je best getoond wordt, maar zullen mensen in je regio je ook beter vinden.

Voorbeelden van lokale websites kunnen zijn:

  • Website van de gemeente
  • Websites van lokale ondernemingen
  •  Websites van lokale verenigingen

6. Online adverteren

Online adverteren is een middel om:

  • Je zichtbaarheid te vergroten en naamsbekendheid te verwerven
  • Klanten te trekken op rustige momenten
  • Mensen naar je website te krijgen
  • E-mailadressen te verzamelen van potentiële klanten

Voordelen?

  • Je bepaalt zelf hoeveel je uitgeeft (5, 10, 50 EUR, …)
  • Je kan je doelgroep heel specifiek bepalen

Online adverteren kan bijvoorbeeld via:

En ook...

  • Zorg dat al je media met elkaar communiceren en/of met elkaar in verbinding staan. Vraag ook dat mensen je liken en/of willen delen. Hoe meer traffic , hoe meer kans dat je bovenaan komt te staan bij zoektermen. 
  • Maak ook dat je website ‘responsive’ is, maw aangepast aan zowel PC, tablet & smartphone.

 

FOD Economie