Menu

Limburgse fruittelers lanceren 'Boervriendelijk'

Geschreven op 12 september 2019.

Onze fruittelers zetten dag in dag uit alles in het werk om kraakvers, lekker en lokaal fruit te telen. Spijtig genoeg krijgen ze niet altijd een eerlijke prijs voor hun werk. Een groep fruittelers uit Limburg bedachten daarom de communicatie-actie 'BoerVriendelijk'. Met deze actie willen ze eerlijke verdelers een pluim geven en de consument bewust maken van de kwaliteit van ons Belgisch fruit en de noodzaak van een eerlijke prijs voor de fruitteler. Wie boervriendelijk koopt, steunt de fruittelers.

De fruitteelt is een belangrijke sector voor Limburg. 62% van de teelt van appelen en 54 % van de teelt van peren gebeurt in onze provincie. Dat zorgt voor heel wat jobs. Jobs dat betekent inkomen en ook onze fruittelers verdienen een eerlijk inkomen. Daarom heeft een groep fruittelers zelf het initiatief genomen om een label in de markt te zetten waarbij het herkenbaar is in het winkelrek voor welke producten er een eerlijke prijs betaald werd.

Je kan de communicatie-actie overal tegenkomen: in een hoevewinkel, bij een kraampje langs de baan, in een lokale supermarkt of in de fruitmand die op je werk geleverd wordt.

Als de consument ‘Boervriendelijk’ fruit of afgeleiden koopt, dan mag hij er zeker van zijn dat de landbouwer achter dit product eerlijk vergoed werd.

Zelf een boervriendelijke verdeler? 

Iedereen kan intekenen om deze actie uit te dragen! Een vereniging, een buurtwinkel, de landbouwer zelf als hij/zij aan thuisverkoop doet. Belangrijk is dat de landbouwer een eerlijke prijs krijgt voor zijn product. Zij mogen na goedkeuring van de vakgroep fruit Limburg meedoen en worden vermeld op www.boervriendelijk.be

Deze actie werd begeleid door het Innovatiesteunpunt en Boerenbond in het kader van het LIONS-project (Limburgs Agrarisch Ondernemerschap Stimuleren) en is mogelijk gemaakt met de financiële steun van de Provincie Limburg, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

 

De actie boervriendelijk is een goed initiatief. Zo wordt de consument bewust gemaakt van ons harde werk, onze passie. Zodat wij er een eerlijke prijs voor krijgen.

Pieter-Jan Schreurs, fruitteler