Menu

Limburgse Innovatie-awards uitgereikt

Geschreven op 23 mei 2017.

Op zondag 21 mei 2017 vond de uitreiking plaats van de provinciale innovatie-award voor de land- en tuinbouw.

Deze 6de editie stond in het teken van multifunctionele of verbredende landbouw. Hiermee reikt de provincie Limburg telkens 5000 euro uit aan de 5 beste projecten en geeft zo agrarisch ondernemerschap een duwtje in de rug.

Door een sectorgerichte innovatie-wedstrijd te organiseren willen we de creatieve ondernemersgeest van onze land- en tuinbouwers aanwakkeren

Inge Moors, gedeputeerde van Landbouw

De laureaten

1.Seprosa

Seprosa is een project van Jonedco dat de Haspengouwse fruitsector wil stimuleren door het oprichten van een BOB (beschermde oorsprongsbenaming) voor Haspengouwse schuimwijn. Onder de naam Seprosa moet de wijn zich in de markt kunnen zetten als rechtstreekse concurrent voor andere mousserende wijnen en aperitiefdranken. De schuimwijn moet echter wel voor minimum 60% bestaan uit commerciële fruitrassen, maximaal 20% oude fruitrassen en 20% tot 40% druivenwijn. Op deze manier wilt Seprosa een nieuwe afzetmarkt creëren voor de fruitsector en op een duurzame manier de afhankelijkheid van het buitenland voor afzet verminderen

2. Breughelvarken

Met Luc Stinkens aan het roer is de Boekheidehoeve niet alleen een landbouwbedrijf met een hart voor dieren maar voor de hele landbouwsector. Het Breughelvarken is een project waarbij het contact tussen mens en dier, diervriendelijk werken, kwaliteitsvol vlees en een volledig opvolgbare duurzame keten centraal staan. Met het Breughelvarken geeft Luc Stinkens een aanzet tot de ontwikkeling van een nieuw verdienmodel in de varkenshouderij. Een verdienmodel dat door inbedding van verbredende activiteiten, zoals korte keten verkoop en landbouweducatie, het mogelijk moet maken op een kleinschalige en duurzame manier aan varkenshouderij te doen met een grote betrokkenheid van de consument. Dit succesvol verdienmodel kan ook voor andere projecten in de varkenshouderij een hefboom zijn.

3. KUU-tubes

KUU-tubes is een project dat kunst en innovatieve smaakbeleving samenbrengt in een originele vorm. Door artisanale gelei met een innovatieve smaaktoets in een tube-vorm te ontwikkelen creëren ze een Limburgse smaakbeleving die van het dresseren van een bord een plezier zal maken. De innovatieve inhoud en verpakking kunnen voor het bedrijf een omzetstijging betekenen en de expertise die KUU heeft opgebouwd in product- en verpakkingsontwikkeling zal ook andere verbredende landbouwers kunnen inspireren.

4. CoFood laat verenigingen en lokale landbouwers elkaar versterken

Met CoFood ontwikkelt Covagri een project dat landbouwers en verenigingen samenbrengt in een win-win situatie. Het biedt logistieke, promotionele en praktische ondersteuning voor de organisatie van korte keten verkoop door verenigingen te laten samenwerken met lokale producenten. Op die manier kan een nieuwe markt voor korte ketenverkoop worden aangeboord en kunnen ook verenigingen participeren in de winst. De organisatie van een jaarlijkse korte keten zal er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat verenigingen meer werkingsbudget kunnen verkrijgen terwijl landbouwers enerzijds een eerlijke prijs voor hun product krijgen en anderzijds naambekendheid kunnen verwerven bij een lokale doelgroep die ze mogelijk anders niet kunnen bereiken.

5. “Beleef onze passie” met de PIPO trein

Recreatieve en educatieve landbouwbeleving in de Haspengouwse fruitstreek moet de PIPO-trein naar een hoger niveau zal tillen. Met dit project wil de familie Porreye toeristen en sympathisanten door het Haspengouwse landschap gidsen en op verschillende locaties halt houden om de Haspengouwse fruitteelt en verwerking van dichtbij te kunnen beleven. Het initiatief bevat bijzonder veel potentieel in de ontwikkeling van educatief materiaal en zal ongetwijfeld een voorbeeldfunctie hebben voor andere landbouwbedrijven die aan verbreding doen of willen doen.