Menu

Limburgse landbouwers zochten inspiratie in Engeland

Geschreven op 23 mei 2017.

Op 17 mei vertrok in de vroege uurtje een bus met 24 Limburgse land- en tuinbouwers, vergezeld met 9 experts op zoek naar inspiratie voor hun landbouwbedrijf.

 

Hoe hebben ze deze inspiratie gevonden?

Tijdens deze inspiratietour hebben we 3 landbouwbedrijven vanuit verschillende sectoren en met verschillende visie en strategie bezocht.

Als eerste bezochten we Chandlers&Dun (chandleranddunn.co.uk/), een familiaal bedrijf, momenteel gerund door de 7e generatie. Men teelt er verschillende soorten fruit maar onze deelnemers waren het meest gecharmeerd door de hoeveslagerij waar men eigen vlees verwerkt en verpakt. Met een 200 klanten per week en een verkoop van 60% van eigen vlees, best wel indrukwekkend.

Onze tweede halte was bij een voormalig melkveebedrijf, uitgebaat door de 4e generatie, wegens tekort aan land had men het melkvee moeten verkopen. Maar men is niet bij de pakken blijven zitten en heeft van deze bedreiging een kans gemaakt, door de melk van hun koeien terug te kopen en deze tot ijs te verwerken. Solley’s Ice cream  (solleysicecream.co.uk/)is nu een gevestigde waarde in de Britse retail en draait een omzet van 0,5 mio € op jaarbasis. Met behoud van de melkstal en slimme investeringen heeft men de productiekost sterk kunnen beperken.

Als laatste waren we allemaal onder de indruk van Perry Court Farm (perrycourtfarm.co.uk/), met een hoevewinkel, tearoom, innovatieve productontwikkeling, … veruit het verst in de korte keten benadering van alle bedrijven die we bezocht hebben. Met een tewerkstelling van 75 personen, 40 markten in Londen voor de vermarkting van eigen productie en sterk ondernemend jong koppel aan het roer. Vooral hun appel en perenchips en fruitbars vanuit verhageld fruit konden op veel bewondering rekenen.

 

Waarom zijn er experts aanwezig?

Rusten op de bus zat er voor de aanwezige deelnemers niet in. Eerst werden ze getrakteerd op een cursus Business Concepten door Veerle Serpieters van het Innovatiesteunpunt. Vervolgens kon men tijd reserveren bij de verschillende aanwezige experts om een doorgedreven advies op maat voor hun bedrijf, idee te bespreken. Het was een inspirerende drukte op de bus terwijl er logo’s werden ontworpen, marketingplannen gesmeed, business modellen geanalyseerd, …

Een vermoeiende maar zeer inspirerende en motiverende dag!

Bedankt aan alle deelnemende bedrijven voor jullie enthousiasme en positieve dynamiek die van deze reis een zeer geslaagd initiatief hebben gemaakt!

Meer info over het initiatief of het project?

Contacteer Lieve Vanotterdijk op lieve.vanotterdijk@innovatiesteunpunt.be of op 0473/67.03.94

Deze inspiratietour kadert binnen project LIONS, met financiële steun van de provincie Limburg, EFRO en HERMES.