
Op donderdag 28 februari vond bij Amaryllis kwekerij Romberama in Loenhout de eerste ‘Meet The Buyer’ plaats .
Innovatiesteunpunt en Buurtsuper.be organiseerde hiertoe een beurs met ontmoeting tussen zelfstandige supermarkt uitbaters en lokale producenten.
Korte keten in de lokale supermarkt
Doel is om meer lokale en authentieke producten aan te bieden via de korte keten in de lokale supermarkt .
De consument heeft hoe langer hoe meer interesse in lokale, authentieke producten. In die context investeren al heel wat landbouwers in een zogenaamde ‘hoeveverkoop’. Maar voor die boeren is dat een investering die specifieke kennis en heel wat tijd en geld kost. Voor de buurtsupers, die meestal kennis en de nodige mogelijkheden hebben, is dit dan ook een opportuniteit.
Maar het project heeft nog enkele andere doelstellingen:
- Met de verkoop van lokale producten kunnen buurtsupers meer de nadruk leggen op hun lokale verankering en authenticiteit. Zo kunnen ze zich duidelijker lokaal profileren tegenover de onpersoonlijke e-commerce en discount supermarkten.
- Daarnaast krijgen de plaatselijke boeren en kleinschalige producenten de aandacht die ze verdienen, hebben ze inspraak op de prijs en kunnen zodanig een hogere marge genereren.
WhatsApp groep als verbindingsmiddel
De aanwezige 25 buurtsupers en 21 producenten hebben zich bovendien geconnecteerd via een WhatsApp groep (Boeren&Supers@Antwerpen). Hierdoor kunnen producenten nieuwe producten aanbieden en/of de start van het seizoen meegeven. Anderzijds kunnen de Buurtsupers opgeven naar welke producten ze op zoek zijn.
Na evaluatie willen we dit initiatief uitbreiden naar andere provincies.
Meer weten of ook geïnteresseerd? Neem contact op via Patrick.Pasgang@Innovatiesteunpunt.be of melanie.van.raaij@Innovatiesteunpunt.be