Menu

Van Elven Agra: na 10 jaar nog altijd innovatief

Geschreven op 07 maart 2016.

In 2006 won Van Elven Agra de innovatiecampagne met hun creatieve aardappelzakken, getekend door Herr Seele. Intussen is er ook een display en een label voor wortelen en uien: ‘Vers van de boer’. Maar voor het zover was, hadden Nele Devoghel en Stefaan Van Elven een hele weg afgelegd.

“Toen de campagne 2006 gelanceerd werd, hadden we net een intensieve begeleiding achter de rug bij het Innovatiesteunpunt”, vertelt Nele. “Het probleem was dat de traditionele netzak maar een gewone zak is en dus geen goede plaats in de winkel kreeg. Een tweede zaak was dat onze klanten vroegen naar een verpakking met barcode, en bij voorkeur eentje dat beter presenteert. Wij wilden ons optimaal onderscheiden van de concurrentie en dan was zo’n zak dus een goed idee.”

Nieuwe huisstijl

“Eigenlijk ontstond het idee toen we een informatiesessie van het Innovatiesteunpunt bijwoonden. Daar was iemand aanwezig die een studie had gemaakt over merken in de diamantsector. We raakten geïnspireerd door dit idee en stapten met onze vraag naar het Innovatiesteunpunt. Herr Seele was op dat moment ook aan het tekenen voor de innovatiecampagne en wij kozen ervoor om met hem in zee te gaan. Eerst dachten we nog aan een ontwerp met foto’s, maar dat is toch niet eigentijds genoeg. We opteerden voor een volledig nieuwe huisstijl, voor een jong en fris ontwerp.”

“Na een jaar waren de ontwerpen gebruiksklaar, net op het moment dat bekend raakte dat we laureaat waren van de innovatiecampagne. Toen moesten we onze nieuwe huisstijl nog in de praktijk brengen. We hadden al de mogelijkheid en technologie om te verpakken in plastic, maar deze nieuwe zakken werken volgens een ander systeem, dus investeerden we in nieuwe verpakkingsmachines. Verpakking ontwikkelen is een grote investering voor een kleine verpakker zoals wij. Maar we zijn blij dat we het gedaan hebben. We beseften 10 jaar geleden heel goed dat er iets moest gebeuren, anders hadden we nu zeker niet gestaan waar we nu staan.”
Met de geldprijs die we wonnen in de innovatiecampagne, hebben we een eigen website laten bouwen.”

Het is nooit af

“Aan de herkenbaarheid van ons product heeft deze innovatie zeker bij gedragen, maar meten of er effectief meer verkoop is gerealiseerd door de nieuwe zakken, dat is moeilijk. Bovendien is het traject ook nooit af. We moeten er constant aan blijven werken. Dat doen we bijvoorbeeld door het eigen label dat we ontwikkeld hebben: ‘Vers van de boer’. Onder die naam bieden we nu wortelen en uien aan.”

“Het stopt nooit. Het is niet dat wij nu dé succesformule hebben gevonden. Het is niet omdat de aardappelen in een mooie zak zitten, dat ze zichzelf gaan verkopen. We hebben bijvoorbeeld recentelijk een presentatiemeubel ontwikkeld die de boodschap van de korte keten kan uitdragen. Het is belangrijk dat je een authentiek en eerlijk product kan bieden, dat is wat de klanten willen.”

> Lees meer op de website van Van Elven Agra