
Wie een land- of tuinbouwbedrijf leidt, is niet alleen boer. Hij of zij is ook bedrijfsleider en manager van een onderneming. Als land- of tuinbouwer moet je dus niet alleen beschikken over teeltkennis, het is ook essentieel om je managementskills up-to-date te houden. Dat doe je onder andere door in te zetten op deze vijf domeinen.
Financieel management
Je kunt pas goed ondernemen als je weet hoe je bedrijf financieel ervoor staat. Met Focus heeft Boerenbond een prachtig en vernieuwd instrument in huis om je bedrijfseconomische cijfers in kaart te brengen en te analyseren. Daarnaast is het belangrijk om een goed zicht te hebben op je cashflow: ben je in staat om je kortetermijnverplichtingen na te komen en blijf je dat ook?
Visie en strategie
Een bedrijf leiden doe je niet van dag tot dag. Onderneem met visie en stippel een duidelijke strategie uit. Zo kan je bedrijf gericht groeien in rendement, neem je bewust beslissingen en kan je de doelen bereiken die je in het mission statement van je bedrijf hebt vastgelegd.
Lean management
Lean management focust op het wegwerken van verspilling op je bedrijf. Niet het fysieke afval, wel processen waar je overbodig veel tijd in steekt of te veel aandacht aan besteedt. Richt je bedrijf in volgens de principes van lean management, zodat je looplijnen verkorten, het juiste materiaal staat waar je het nodig hebt en je geen tijd meer verliest met zoeken naar materieel dat je eigenlijk altijd bij de hand zou moeten hebben.
Time management
‘Tijd is geld.’ Het is een torenhoog cliché en het is waar. Deel je tijd verstandig in, zodat je hem efficiënt gebruikt en doelgericht aan de slag gaat. Er zijn diverse technieken die je hierbij kunnen helpen: de Pomodorotechniek, Eat The Frog, de matrix Van Eisenhower … Klinkt dat allemaal exotisch? Op www.uitzichtdoorinzicht.be ontdek je hoe je deze technieken eenvoudig kunt toepassen op jouw bedrijf. Je kunt er ook de brochure ‘Boer (m/v) zkt tijd’ downloaden, die je op weg zet om effectiever en efficiënter te werken.
Arbeid
We willen hier vooral focussen op het aansturen van medewerkers. Zorg ervoor dat je duidelijk communiceert met je personeel, zodat deze mensen precies weten wat ze van jou mogen verwachten. Wees duidelijk over het resultaat dat je beoogt, maar communiceer op een toegankelijke, menselijke manier: hard voor het resultaat, zacht voor de relatie! Zo behaal je de beste resultaten.